ABC

Anders Berglund anders.b-lund at telia.com
Mon Apr 21 22:13:29 CEST 2003

> De så kallade C-numren hade ingen särskild beteckning alls, mer än
> tidningens titel. Däremot var det förlaget som senare, på 60-talet,
> började kalla dem "C-nummer" i sina listor över äldre nummer som
gick
> att beställa.
>
> Anders Berglund

Efter att ha kollat mina källor lite bättre måste jag erkänna att jag
mindes fel. I de listor jag har kallas de inte "C-nummer"; de är
däremot inlagda i raden med B-nummer, men har ett streck "-" på
platsen där numret skulle stå. Att de står i samma lista, och på en
specifik plats i uppräkningen, antyder förstås ändå två saker,
nämligen 1) att förlaget ändå betraktade dem som varianter av samma
titel, och 2) att de (rimligen) ansågs ha ett utgivningsdatum som
motsvarade den placeringen. Inget datum finns däremot angivet på
själva tidningarna.

Förlaget betraktade däremot B-nummer och Walt Disney's Serier som
samma sak, och fäste inte någon vikt vid att namnbytet i strikt mening
skedde mellan nr. KA&C:O 2B och WDS 3 1954. Det var kanske heller inte
så konstigt, eftersom det ju var en direkt fortsättning av samma
titel, om än med ett eget namn från nummer 3/54.

Hur beteckningen "C-nummer" fördes in är därmed återigen olöst. En
gissning är att det var Frank Blekenberg, som åtminstone förde in
beteckningarna i Serier i Sverige/Seriekatalogen, andra utgåvan (1982-
83). Han hade då i facktidningen för tidnisgsåterförsäljare (som jag
nu tappat namnet på) letat fram de faktiska utgivningsdatumen, och
från det rekonstruerat vilka "C-nummer" de skulle haft om de varit
numrerade. Dessa var 20/4 = 4C/54 (Svärdet och Rosen), 23/9 '55 = 9C
(En världsomsegling under havet), och 27/4 '56 = 5C (Davy Crockett).
Bäverdalen och Det afrikanska lejonet kunde han inte hitta så precisa
uppgifter, mer än att de kom i jan./feb. respektive på hösten 1956. De
fick därför nummer 1C resp. 11C/56. Dessa nummer stämmer inte helt med
dem man får ut av förlagets försäljningslistor.

Anders