Nemo & Disco

Anders M Olsson anders.m.olsson at abc.se
Mon Aug 11 15:57:48 CEST 2003

Bra fråga.

"Årets disneyfilm" är väl ett svenskt fenomen som inte har någon
direkt motsvarighet i USA.

Den svenska publiken har under många år fått lära sig att en ny
disneyfilm ska ha premiär varje jul. Men det är ju inte alltid som
det finns någon ny tecknad film från Feature Animation klar precis
till jul. Då sätter Disney in något från sin "andrasortering".

MF> Vad är det som gör en film till en "Disneyfilm", eller t.o.m
MF> "årets Disneyfilm"? Man kan knappast se det på det på imdb (
MF> www.imdb.com ).

MF> Förut hade jag någon förmån som innebar att jag fick se årets
MF> Disneyfilm i förhand. Då fick jag biljetter till
"Dinosaurier",