Nikodemus

Niklas Elmefjall niklas.elmefjall at amersham.com
Tors Aug 28 13:12:54 CEST 2003

Hahaha. Tack så mycket för det. Vi struntar i originalet! =)

/N

Stefan Diös <pyas at swipnet.se>
Sent by: ankism-bounces at stp.ling.uu.se
2003-08-28 13:07

        To:     ankism at stp.ling.uu.se
        cc:
        Subject:        Re: Nikodemus

Kålrotskungen skrev:

>Jo, Diös, kanske du kan förtälja oss vad kålrotskungen Nikodemus Älgfjäll

>hette i originalet. Vore intressant att jämföra om det ens var liiite
nära.

>/Nikodemus

Ööööh... liiiiiiite nära? Hur då? Hur lite då? Hur skulle det kunna vara
det? Klart att jag kan ta reda på svaret om mitt liv hänger på det... det
skulle kräva att jag lyfter på cirka 350 papper i en av mina närmaste
pappershögar... men jag kan försäkra allmänheten om att vad originalet än
är, så är det ointressant i sammanhanget. Lars Jensen i Danmark är
förvisso
en kunnig och samvetsgrann författare, men jag tror inte att det föll
honom
in att namnge sin kålrotskung efter någon Scrabblespelande kemist i
Uppsala.

Jag tyckte att det kunde vara på sin plats att ge dig en diskret hyllning
för den värdefulla hjälp du gav mig med det svåra Barks-manuskriptet (även

om jag naturligtvis inte lyssnade på alla dina kloka råd). Ett tag var det

nära att jag stoppade in dig i själva serien, där det ju förekommer en
eller två nya bifigurer, men till sist tyckte jag att det fick räcka om du

hamnade i samma nummer. Man får inte vrida till sina internskämt alltför
mycket, så att de riskerar att störa handlingen eller nåt sånt.

Slutligen kan jag nämna att jag började med att kalla kålrotskungen
Olmfjäll i efternamn, men att jag i efterhand tyckte att Älgfjäll möjligen

var mindre dåligt och lyckades få det ändrat i tid.