Musse Pigg som agent 1967

Joakim Gunnarsson sekvenskonst at telia.com
Mon Dec 8 22:37:24 CET 2003

Jag har någonstans långt bak i huvudet ett minne av en artikel i svensk dagspress som kommenterade serien "Musse Pigg - Hemligt uppdrag i hemlighet" som gick i Kalle Anka & C:o hösten 1967.
Serien är den där Musse Pigg är hemlig agent och rör sig i en verklig värld med människor. (Musse tecknad av Paul Murry och människorna tecknade av Dan Spiegle.)
Har för mig att texten gick ut på att Disney-serierna nu gått för långt och att det från svenskt förlagshåll ursäktades och de lovade att det inte skulle upprepas.
Kanske den återgivits eller citerats i Thud/Bild och Bubbla eller någon annan tidskrift.
Någon som kan hjälpa?

/Joakim, som läste om serien i fråga till frukosten. Rätt så charmigt formexperiment. Fast väldigt udda för att vara en Disneyserie.

 Silly rabbit.
 Tricks are for...
 ...kids.