Djungelboken 2, 1971 ćrs version

Per Starbäck starback at ling.uu.se
Ons Feb 5 23:04:02 CET 2003

Johan Rhen undrade:

> Finns det nćgon välinformerad person som kan upplysa mig om
> handlingen i "Djungelboken 2 - Vad hände sen?" som en gćng i den grć
> forntiden (1971) kom ut pć skiva. (Enligt Ljud- och bildarkivet ska
> den till och med ha getts ut pć cd 1993.)

spoiler spoiler spoiler

   Baloo deppar och deppar efter att Mowgli lÀmnat djungeln.
   Mowgli kommer pÄ besök och pratar lite. PÄ vÀg tillbaka till
   mÀnniskobyn följer Baloo tillbaka, men fastnar dÄ i en ond fÀlla
   dÀr elaka mÀnniskobarn retar honom. Dom rÀddar Baloo. Mowgli tillbaks
   till mÀnniskobyn, men dom kommer överens om att ses ibland. Som jag
   citerade i ett tidigare inlÀgg hÀr:
   "Vad sÀgs om varje torsdag?" - "Ja, och tvÄ gÄnger pÄ söndagarna!"

slut spoiler

Jag minns att jag nÄngÄng fick uppfattningen att den skivan var ett
europeiskt pÄfund och att Sverige arbetat frÄn tysk förlaga. Vet nÄn
var jag fÄtt det ifrÄn? Kanske nÄn av rösterna i en intervju pÄ radio
har jag svagt för mig. Men Àr det verkligen sÄ, eller finns den i USA
ocksÄ? Jag skulle googla sjÀlv om jag inte hade ont i magen. Den
svenska Àr "inspelad i EMI Studio 13.5 och 18.5 1971" och
copyright-Äret Àr satt till 1969 hursomhelst.

Mina idoler bröderna Sherman har gjort ett par lÄtar till den i
alla fall, sÄ USA var inblandat hursomhelst. Det kom en remastrad
amrisk cd för nÄgra Är sen dÀr dessa lÄtar Àr med vid sidan av "de
riktiga". Den skulle jag vilja ha.

/699, extraordinarie gam