Djungelboken 2, 1971 års version

Per Starback starback at ling.uu.se
Ons Feb 5 23:24:19 CET 2003

[jag postar om detta med förhoppningsvis rättad teckenkodning.
 ursäkta strul med förra versionen]

Johan Rhen undrade:

> Finns det någon välinformerad person som kan upplysa mig om
> handlingen i "Djungelboken 2 - Vad hände sen?" som en gång i den grå
> forntiden (1971) kom ut på skiva. (Enligt Ljud- och bildarkivet ska
> den till och med ha getts ut på cd 1993.)

spoiler spoiler spoiler

   Baloo deppar och deppar efter att Mowgli lämnat djungeln.
   Mowgli kommer på besök och pratar lite. På väg tillbaka till
   människobyn följer Baloo tillbaka, men fastnar då i en ond fälla
   där elaka människobarn retar honom. Dom räddar Baloo. Mowgli tillbaks
   till människobyn, men dom kommer överens om att ses ibland. Som jag
   citerade i ett tidigare inlägg här:
   "Vad sägs om varje torsdag?" - "Ja, och två gånger på söndagarna!"

slut spoiler

Jag minns att jag nångång fick uppfattningen att den skivan var ett
europeiskt påfund och att Sverige arbetat från tysk förlaga. Vet nån
var jag fått det ifrån? Kanske nån av rösterna i en intervju på radio
har jag svagt för mig. Men är det verkligen så, eller finns den i USA
också? Jag skulle googla själv om jag inte hade ont i magen. Den
svenska är "inspelad i EMI Studio 13.5 och 18.5 1971" och
copyright-året är satt till 1969 hursomhelst.

Mina idoler bröderna Sherman har gjort ett par låtar till den i
alla fall, så USA var inblandat hursomhelst. Det kom en remastrad
amrisk cd för några år sen där dessa låtar är med vid sidan av "de
riktiga". Den skulle jag vilja ha.

/699, extraordinarie gam