Digital 'Kalle Fågelfotograf '

Per Starback starback at ling.uu.se
Sat Feb 15 00:35:49 CET 2003

Jag skrev:

> [...]

och Per Nilsson svarade:

> Jag ber om ursäkt, men ibland känns det nästan berättigat. Jag har köpt
> alla kortfilmer jag kunnat finna, både på DVD och VHS. Både nytt och
> begagnat, både i Sverige och utomlands. Men det finns fortfarande ett
> par kortfilmer som jag inte funnit alls.

Ja visst är det frustrerande. Jag anser att våra upphovsrättslagar har
gått helt över styr när de "temporära" monopolen ständigt blir längre
och längre och vanemässigt hamnar hos företag istället för skapande
människor. Det har krävts mycket lobbyingpengar för att få det så här.

Det är skandal att vi har ett juridiskt läge som gör att filmer som
gjordes för runt femtio år sen är svåra att få tag på, trots att det
finns en stort intresse för dom. Att samma juridiska läge dessutom
säkerligen hindrar en mängd konstverk att skapas är också tragiskt.
En stor del av världens största konstverk skulle inte ha sett
dagens ljus ifall vår tids lagar hade rått vid den tiden också, i alla
fall inte i den form de har nu.  Det gäller förstås inte bara
Shakespeare och såna, utan Disneys filmer också.

Nå, oavsett vad man anser vara berättigat eller nästan berättigat,
oavsett om man är beredd till civil olydnad mot lagar man anser vara
orättfärdiga, så bör man i så fall göra det på ett sätt så att man
bara hänger ut sig själv (eller andra som är med på noterna). Den här
listan är inte med på det, säger jag som listadministratör.
Det är inget fördömande i det.

En intervju med Musse Pigg själv om sådant finns förresten på
<http://www.reason.com/links/links011703.shtml>.

--
Per Starbäck <starback at ling.uu.se>
  "Kalle Anka åt folket!!" (OFO i NAFS(k)uriren 19)