Digital 'Kalle F å gelfotograf'

Anders M Olsson anders.m.olsson at abc.se
Sat Feb 15 12:50:06 CET 2003

Man kan ju bara för skojs skull notera att om USAs gamla
copyrightlagar fortfarande gällt hade "Clown of the Jungle" gått i
public domain i år.

När filmen gjordes gällde att copyright fick registreras på 28 år,
och sedan kunde den förnyas på 28 år till. Eftersom filmen gjordes
1947 skulle copyrighten ha gått ut senast i år, 2003.

Men lagen ändrades på sjuttiotalet och igen på nittiotalet, så verk
som registrerats enligt de gamla reglerna fick förlängt skydd i
totalt 95 år. Så copyrighten på "Clown of the Jungle" kommer inte
att gå ut förrän år 2042. Här i Sverige kan den möjligen gälla ännu
längre.

Personligen tycker jag att det är onödigt att upphovsrätt ska gälla
så länge. De gamla amerikanska bestämmelserna var rimliga. Det var
en bra kompromiss mellan upphovsmännens möjligheter att få lön för
sitt arbete och folkets rätt att ta del av klassiska kulturskatter.