Re: Kalle Anka - språkläraren

Halsten Aastebol Halsten.Aastebol at elkraft.ntnu.no
Tis Feb 25 17:04:00 CET 2003

I Norge har vi jo nesten ikke oversatt navnene i det hele tatt:

Donald Duck = Donald Duck
Mickey Mouse = Mikke Mus
Scrooge McDuck = Skrue McDuck

Dette er navn i alle fall jeg er godt fornøyd med. Alliterasjonen er der,
og bruken av navnet Duck (som er meningsløst på norsk) fjerner
navneforbindelsen til ender. Passer meg bra siden jeg er enig med Don Rosa
i at Donald, Skrue etc er mennesker, ikke ender.
Andre navn er i større grad oversatt til noe helt annet, eks:

Langbein
Petter Smart (Uppfinnar Jocke?)

Halsten