stavrim

Johan Anglemark johan at anglemark.pp.se
Ons Feb 26 09:07:33 CET 2003

At 08:59 2003-02-26, Asa Johansson wrote:
>undrade
>
>En så kallad oren eller irreguljär allitteration. Alltså ingen
>allitteration i strikt mening enligt en viss forskningstradition som jag
>ansluter mig till. Om man är mindre rigid kan man kalla det för en
>allitteration. Jag gör det dock inte.

Forskningstradition låter så högtidligt! :) Fler data: Skalderna på
vikingatiden kallade allitteration för stavrim, och ansåg inte att
identiska vokaler stavrimmade på varandra.

-j
1266

--
Johan Anglemark     http://anglemark.pp.se/blog
Lingonvägen 10      018 - 12 45 44 hem

DISCLAIMER: Generally speaking, what I write should not be
construed as necessarily accurate or factual. When I have no
idea what we're discussing, I just make something up.