Kalle Anka i djungeln

Anders M Olsson anders.m.olsson at abc.se
Sön Jan 5 17:44:38 CET 2003

Ja, det är en mycket intressant fråga.

Inte heller jag sitter inne med svaret. Men jag kan ju bidra med en
annan fundering när det gäller "Clown of the Jungle":

Vad är "Aracuan Bird" egentligen för slags fågel? Disney brukar ju
inte tillverka djur helt ur den fria fantasin, utan det finns
ofta(st) någon levande förebild.

Min egen misstanke är att själva ordet Aracuan är fel, och att det
egentligen ska vara Araucan. Detta syftar på en indianstam i Chile
och Argentina, araukaner på svenska. Jag tror att Disney har vänt på
bokstavsföljden för att det ska bli ett "vackrare" ord som ligger
bättre på tungan. Eller så kan det vara ett rent misstag.

Det finns olika sorters araukanska fåglar, bl.a. en araukansk duva
och en araukansk höna. Ingen av dessa två påminner dock det minsta
om Disneys Aracuan Bird.

<*>