K. Karlsson och 1/48

Tor Lindström tor.lindstrom at home.se
Tors Jan 9 06:08:47 CET 2003

För att inleda med frågan om det första numret av ärorika Kalle Anka &
C:O så vet jag faktiskt inte mer än att den kom ut i september 1948.
På själva tidningen står heller inget mer (så vitt jag kan se) vilket ju
är synd. Den kanske kom på lite olika dagar till olika delar av landet –
kunde man överhuvudtaget prenumerera redan då, på det första numret?
Måhända finns det alltså inget exakt datum... fast någon dag måste den
ha dykt upp först... Det är nog bäst jag slutar filosofera här och
lämnar frågan vidare till någon som verkligen vet, om någon nu gör det.

Så byter vi raskt ämne till kommissarie Karlsson; inte heller här kan
jag minnas mig ha sett något förnamn i en svensk serie (fast det skulle
inte förvåna mig om det har funnits, Stefan P. eller någon annan kanske
har koll på det?). Dock tänkte jag faktiskt bidra med något i detta
annars ganska informationsfattiga inlägg i debatten. I Italien vill jag
bestämt minnas att han heter Adam eller kanske snarare Adamo. Det kanske
kunde vara något, Italien är ju en förebild i många andra avseenden [i
serievärlden alltså].

Slutligen; jag som tyckte jag var uppe med tuppen så här klockan 6 på
morgonen, men jag ser att Herr Diös sitter uppe och arbetar in på sena
natten, runt fyra-snåret skall brevet ha anlänt enligt mitt
e-postprogram. Jaja, det är väl därför somliga stackars kollusorer får
arbeta hårt med att försöka införa ord som "lytssnat" i SAOL, för att
inte tala om svenska Scrabbleförbundets lista över godkända ord.

Ja, det var nog allt, det blev kanske inte så mycket tillfört, men vad
mer kan man begära klockan 6 på morgonen? Kvack!

Tor