José Luis Guiaro?

Joakim Gunnarsson ebay.megton at telia.com
Fre Jan 17 20:11:28 CET 2003

I den utmärkta tidskriften Filmjournalen nummer 51-52 1945 som jag precis sitter och läser kan man bland annat läsa att Walt Disney egentligen heter José Luis Guiaro och är född i Spanien. Hans föräldrar emigrerade till Amerika 1903 och när hans föräldrar dog adopterades han av en bonde vid namn Disney. Detta och många andra underliga anekdoter från Walts ungdom kan man läsa i den tresidiga och välillustrerade artikeln. Visste ni till exempel att Musse Pigg föddes vintern 1920 (!!!) då Walt valde att rita ett par råttor när han egentligen skulle teckna en mjölkningsmaskin!
 Dessutom har samma nummer ett uppslag med Mary Blair-teckningar till filmen "Tre Caballeros". (Sekvensen om julfirandet i Mexico.)

Allt det ovanstående är sant!
Att det står i Filmjournalen alltså.
Innehållet i artikeln är jag... eh... mer tveksam till.
Eller stämmer det?
Hette han José Luis Guiaro?

Undrar

/Joakim.