Björnligekupp

Tor Lindström tor.lindstrom at home.se
Ons Mars 5 20:02:57 CET 2003

För ganska längesedan så minns jag att jag läste om en Björnligekupp i
verkligheten. Jag vill minnas att det var på sista sidan (motsvarande
"Solsidan") i en Kalle Anka & C:O. Hur som helst handlade det om några
skurkar som hade kopierat (eller inspirerats av) en Björnligekupp i en Kalle
Anka-tidning.

Själva kuppen hade något att göra med bankfack (förmodligen sådana som finns
direkt i ingången till banken) och att hänga upp en falsk "Ur
Funktion"-skylt. Härigenom kunde de på någon vänster fiffla till sig
innehållet i folks fack, eller något liknande. De hela misslyckades dock,
möjligen p.g.a. att den lokala polismyndigheten läste Kalle Anka, eller
kanske inte. Så här i vaghetens dimma tror jag också att det var i Norge det
hela ägde rum, men det var bestämt i en svensk tidning (förmodligen allså
Kalle Anka & C:O) jag läste om det.

Således; vet någon (i) vilken serie detta rör sig om, jag har själv aldrig
läst den, och (ii) lite mer om kuppen i verkligheten. Ifall någon bara
tycker sig känna igen detta så berätta gärna det också, så blir jag glad.

Tor L