Björnliganfunderingssvammel

Niklas Elmefjall niklas.elmefjall at eu.amershambiosciences.com
Tis Mars 25 08:59:07 CET 2003

Kvack på er ankister!

Jag fick upp en massa funderingar i skallen om Björnligan i morse av någon
anledning. Jag vet inte riktigt hur jag ska få detta på pränt utan att det
kommer låta svamligt men jag gör ett försök.

Jag har inte gjort någon djupgrävning i mina arkiv utan bara tagit detta
från minnet och mina allmäna funderingar.

Jag har ju fått uppfattningen att Björnligan ska vara tre medlemmar.
Kanske för att jag växte upp med Kalle på slutet av 70- och början av
80-talet där de tre dominerande busarna (176-167, 176-671 och 176-761)
huserade. Sen har jag fått lära mig att det även finns en helt gäng till
men dessa känns mer som utfyllnad för mig, 617, 716, 176 etc).

Fundering 1: Vad är totala antalet busar om man bortser från Farfar Björnbuse?
Fundering 2: Finns det någon oskriven regel om vilka busar som är viktiga?
Fundering 3: Har det med olika författare/tecknare att göra i valet av antal busar?

Sen kan man ju diskutera att de har en mamma vilket ju inte är så vanligt
bland huvudfigurerna i tidningen med omnejd.

Fundering 4: Är det "mer ok" att busar har mammor/pappor än de "snälla figurerna"?
Alla (?) vet ju varför Kalle och andras mammor/pappor höljs i dunkel.

Busarna har ju som sagt en mamma som dyker upp då och då och dominerar
totalt. Hon borde vara med mer tycker jag. Sen har vi ju farfar björnbuse:

Fundering 5: Farfar björnbuse är en skum figur. Han ser mer ut som en sjöman än en
brottsling. Sen står det ofta "NÅD" på hans tröja. Varför det? Och vad är
storyn om honom egentligen?

När det gäller de vanliga busarna, 167, 671, 761, så funderar jag:

Fundering 6: Har dessa busar förutbestämda personligheter?

Vad jag minns så är 167 hjärnan i trion medan 761 käkar sviskonpaj och är
slö, medan jag inte riktigt kan sätta nån stämpel på 671. Han kanske bara
var korkad? I och för sig får 167-an stryk av de andra "varje" gång
eftersom deras kupper går i stöpet, så "smart" är kanske inte rätt ord....

Som ni kanske märker så hattar jag fram och tillbaka mellan ämnena men jag
varnade ju för det överst i mailet...hihi.

Siffrorna...what's the deal?

Fundering 7: Var kommer siffrorna ifrån? Var dessa siffror vanliga
bovsiffror även i verkligheten?

Nästa ämne, tröjorna...

Fundering 8: Varför i hela friden har busarna på sig sina tröjor hela
tiden? Är dessa tröjor inte fängelsekläder egentligen? Hur ska de kunna
vara diskreta med dessa tröjor?

Busarna gillar ju att klä ut sig, så man undrar ju varför de inte använder
andra kläder privat, och även tar bort den svarta bovögonbindeln. Jag
antar att det ska vara lätt för läsarna att känna igen dem men av någon
anledning så retar jag mig på det ändå fast jag inte borde.

Oj oj, det här blev ett långt mail, jag kanske tog mig vatten över
huvudet...

Måste avsluta med en en liten anekdot. Jag satt och glodde på en Premier
League-match för en tid sedan och det slog mig att lagen som möttes  även
har spelat mot varann i en Björnliganserie. Matchen Liverpool-Birmingham
fanns med i en serie på 80-talet (har jag för mig) och busarna höll på
olika lag och tjfasade lite. Lagen hade självklart fått lite tillfejkade
namn, som Liverham och Birmingpool. Minns nån detta? Jag har en svag aning
om att det kan vara en Stål-Kalle-serie men minnet kanske sviker.

Tjaaa, jag tror detta får räcka. ;-)

/Nikodemus