näbbar

Theresa Wiegert theresaw at oso.chalmers.se
Fre May 30 10:22:07 CEST 2003

Jörgen:
>  1967:an blev nog sönderläst ganska omgående, eftersom minnet av den är
>  synnerligen urlakat... Minns att ankorna hade extremt små näbbar... Tänkte på
>  den när "Ankismen" kom ut  med dess teorier om förhållandet
>  huvudhöjd/näbblängd...

apropå små näbbar - den normala näbb-längdmotbredd-förhållandet nu
förtiden (mesta tiden...), är mest likt ett näbbdjurs, väl? Jag kan inte
påminna mig att  jag sett så breddnäbbade fåglar nån gång. Skedand
möjligtvis, men jag skulle vilja se Kalles reaktion på en sådan näbb...

(det finns en kalle-serie, där Kalle fått för sig att hans näbb är grotesk
och han "plastikopererar" sig, för att bli normal.... den vill jag minnas
var ganska kul)

/Theresa