Ang: Re: Stål-Långben

Germund Silvegren Germund.Silvegren at ekol.lu.se
Ons Okt 1 13:16:29 CEST 2003

>Problemet är ju att man blir rätt förvånad första gången man får se
>en sådan figur. Jag minns att både Stål-Kalle och Stål-Långben
>kändes oförklarliga första gången man stötte på dem. Hur är det,
>finns det några officiella första serier med dessa figurer, dvs där
>man får reda på hur Långben hittar jordnötterna eller Kalle får sin
>utrustning?

Stål-LÅngben hittar jordnötterna i sin trädgård i första numret av
amerikanska Super Goof (Tjuven i Zanzipar, KA 22-23/1967). Det var
egentligen den tredje serien med SL. Den första gick i Phantom Blot
#2 (1964/65) men där trodde Långben bara att han hade superkrafter
och sprang runt i öknen i långkalsonger och en gammal potatissäck
över axlarna (WDS 11/67, WDK 1981). Andra serien med SL var en
4-sidare från DD #102 (1965) där han visserligen har superkarafter
men strular till det mesta och inga jordnötter nämns. Den
publicerades i Sverige i någon udda tidning på 60-talet(?). Den som
är intresserad kan säkert hitta den i Inducks.
/Germund