Fw: Skivor (f .d. Stål-Långben)

Åke Forsmark aake.forsmark at swipnet.se
Fre Okt 10 13:08:17 CEST 2003

----- Original Message -----
From: "Åke Forsmark" <aake.forsmark at swipnet.se>
To: "Kjell Croné" <kjell.crone at ifsworld.com>
Sent: Friday, October 10, 2003 1:06 PM
Subject: Re: Skivor (f .d. Stål-Långben)

> Det borde gå att byta något kugghjul i en modern skivspelare så att
> hastigheten blir 78 varv. Det vore väl lagom kulturell gärning för den
> händige.
> Lämpliga nålar finns säkert att köpa i specialbutiker.
>
> Kjell

Det finns sådana skivspelare. Jag hade en Dual med 33/45/78
man jag verkar ha förlagt den nånstans ...

Men rent teoretiskt så kan man spela den på en vanlig skivspelare,
spela in den som en ljudfil på datorn och har man ett bättre ljudbehandlings
program så kan man ändra uppspelningshastigheten fritt och på så sätt
spela den någorlunda. Men jag vet inte hur det blir med RIAA:n (En kompensation
för att låga frekvenser är lägre i skivspåret ...)

Åke Forsmark