Petitionen mot omdubbningar

Anders M Olsson anders.m.olsson at abc.se
Tors Okt 16 13:12:14 CEST 2003

Antalet ljudspår (språk) kan aldrig bli mer än åtta på en DVD (Antalet kanaler
per språk spelar ingen roll, det blir inte fler ens om man går ner till
monoljud)! Men det räcker ju trots allt för att det tekniskt ska gå att få med
även de gamla svenska dubbningarna. Det handlar mycket mera om vilja och
principer än om tekniska begränsningar. Men jag tycker att Roberts redogörelse
tänder en gnista hopp.

Sissel Kyrkjebö gjorde mycket riktigt Ariels röst på norska, svenska och på
danska. På danska gjorde hon dock bara sången, en annan skådespelerska gjorde
den talade rösten.

Av dessa tre är det bara den danska versionen som finns utgiven på DVD. Sverige
och Norge fick inga DVD-utgåvor när det begav sig. Enligt vad jag har hört
berodde det på att de svenska och norska versionerna av filmen var klippta och
inte gick att synkronisera med de andra ljudspåren.