Petitionen mot omdubbningar

Anders M Olsson anders.m.olsson at abc.se
Tors Okt 16 15:11:43 CEST 2003

Ja, den senaste versionen av "Svärdet i stenen" har ganska dåligt
ljud på det svenska ljudspåret. Förmodligen är detta en effekt av
att de har gjort en (dålig) 5.1-mix av något som från början bara
var avsett att spelas i mono.

Den första utgåvan av filmen har betydligt bättre ljudkvalité
trots (eller kanske på grund av) att det svenska ljudet endast
återges i mono.

Beträffande textningen bör du välja "svenska för personer med
nedsatt hörsel" om du ska samköra svenskt tal och svensk text. Då
kommer texterna att återge vad som sägs praktiskt taget
ordagrannt.

Den "vanliga" svenska textningen fungerar bäst tillsammans med det
engelska ljudspåret.

> [...]
> ljudspåret var taget från någon gammal repig LP-skiva. Ju längre
> filmen led, desto värre blev det. När det var tjugo minuter kvar
> stod jag inte ut längre utan bytte till det engelska ljudspåret.
> Med tanke på hur många andra filmer som omdubbats (av olika
> anledningar) är det väldigt underligt att man valt behålla
> originaldubbningen på denna film.

> En annan sak: Det är väldigt störande att den svenska textningen
> och den svenska dubbningen inte stämmer överens på Disneys
> svenska DVD-utgåvor. Man har helt enkelt översatt från
originalet