Re: Branca, Korhonen och Diös (f.d. Unca Carl dyker upp)

Stefan Diös pyas at swipnet.se
Fre Sep 5 11:37:51 CEST 2003

Andreas:

>Jag är också imponerad av Branca i En fest som blev bäst (D2002-061, Kalle
>Anka & C:o 23-24). Vem kan väl bättre än Branca teckna en skräckslagen
>violinist? Även manus (Kari Korhonen) och översättning (Stefan Diös) är
>underbara. När hotellpersonalen upptäcker dubbelbokningen börjar man ana
>den stundande katastrofen, men man blir ändå överraskad när den kommer.
>Och Diös genidrag att placera festlokalerna Röda Rummet och Blå Hallen på
>Grund Hotell är svåröverträffat.

Öh... tack så mycket, men det fanns i originalet... Red Room och Blue
Parlour... inte mycket att tillföra den gången... men självklart får vem
som helst ändå lov att tycka att jag är bäst! ;-) Och om någon bara hade
tänkt på att informera färgläggarna om dessa rum, så hade det kunnat bli
ännu bättre.

Jag är också en beundrare av Kari Korhonen. När hans namn dyker upp kan man
för det mesta vänta sig en välskriven serie som är rolig att arbeta med.
Den egenskapen delar han med t.ex. Per-Erik Hedman, en annan av mina nutida
hjältar, fast Korhonens manus kan innehålla lite fler kringelkrokar. När
det gäller Branca, så har jag med åren kommit att allt bättre förstå de
många som så ofta nämner hans konst i lyriska ordalag. I början hade jag
lite svårt för hans yviga stil, kanske för att den såg annorlunda ut och
kanske för att manusen väl inte alltid var de vassaste på 80-talet. Jag har
en (antagligen orättvis) minnesbild av att Branca alltid fick teckna serier
med mycket fart, lite handling, ingen fantasi och stora, finesslösa
katastrofscener. Men efter 15 år har jag lärt mig att uppskatta Branca
bättre. Det tar alltid lite tid för mig.

Fäst dock ingen uppmärksamhet vid vad jag säger om teckningar och konst.
Jag har en erkänt svag blick för bilder och är mycket bättre på ord.