Handdukar

Sat Sep 6 13:40:01 CEST 2003

Kvack på er,

en plötslig fundering jag fick häromdagen då jag stod och strök tvätt:
Kalleankahanddukarna. Har dessa undersökts ur ett ankistiskt
perspektiv?

När jag var knatte (jag är född 1973) så var frottéhanddukarna med
motiv från KA&Co så vanliga i lågstadiet att man då och då kom hem med
en sådan handduk med fel märklapp. Ack ja.

Men de måste i varje fall ha sålt rätt bra i början av åttiotalet, och
även tio år senare då min sambos bror var i mellanstadieåldern. Jag
tror ärligt talat att det är hans handduk som jag strök just när jag
kom att tänka på det här.

Handdukarna hade ju samma motiv som den KA&Co-tidning som hade
kupongen man kunde beställa handdukarna i. Var de här omslagen
specialbeställda för handdukarna, eller tog men ett existerande omslag
med badmotiv?

Vilka tecknade omslagen? Var det någon särskild tecknare eller
varierade det genom åren? Fick denne betalt för extraanvändandet (vad
jag hört om Disney-avtalen så tror jag inte det)?

När slutade man med handdukarna? Jag tog åter upp min prenumeration
hösten 2000, och jag kan inte minnas något erbjudande om handduk. När
började men med den, förresten?

Och så är det ju Disney-prylar, så då är det säkert några galningar
som samlar. Har vi månne någon här med en komplett samling handdukar i
mint condition? :)

En fråga till, ja. Var det här ett svenskt fenomen, eller fanns det
annorstädes? I Norden? Övriga Europa?

/koll 2651
 Magnus Bark