VB: SV: Barkslitografier i Strängnäs

Magnus Knutsson magnusk at algonet.se
Mon Sep 22 10:22:34 CEST 2003

-----Ursprungligt meddelande-----
Från: Magnus Knutsson [mailto:magnusk at algonet.se]
Skickat: den 22 september 2003 09:47
Till: 'Johan Anglemark'
Ämne: SV: SV: Barkslitografier i Strängnäs

>Det tror jag inte. Carl Barks har så vitt jag vet aldrig gjort några
>litografier.

>Den här diskussionen hade vi för ett par år sedan, i samband med att
någon
>försökte nasa sina fina färgtryck här på listan, då det framkom att
>lithography och litografi inte är exakta synonymer på svenska och
engelska.

Helt riktigt. Och av den diskussionen framkom av Carl Barks inte gjort
några litografier. Men att man gjort reproduktioner av hans målningar.
Något som man t ex kan kalla "konsttryck". Kallar man konsttryck för
"litografi" använder man, avsiktligt eller oavsiktligt, en felaktig
benämning.

   Hälsningar Magnus

  Magnus Knutsson      08-647 70 17
  Solberga Ängsväg 12  070-647 70 31