Hur uttalas "Magica"?

Stefan Diös pyas at swipnet.se
Tis Dec 14 14:32:54 CET 2004

Erik I:

>Som italienska bör hon föredra andra stavelsen, eftersom de flesta andra
>italienska ord uttalas med betoning från andra stavelsen från slutet:
>magIca. Men visst det finns ju ord med betoning på tredje fr slutet också.

Javisst är det så. Dit hör, såvitt jag kan förstå, också "magico, -a",
(=magisk) som lär vara det vi talar om här. Alltså med betoning på första
a-et. Rent latin ser det att vara från början, särskilt med femininändelsen.

Däremot på italienska: substantivet "magia" (magi) med betoning på i-et.
Motsvarande som på svenska alltså: magi/magisk med ändrad betoning.

(Men "magio" (präst/spåman/trollkarl) med betoning på a. Det ska väl inte
vara för enkelt...)