Hur uttalas "Magica"?

Theresa Wiegert theresaw at oso.chalmers.se
Tors Dec 16 16:18:29 CET 2004

On Tue, 14 Dec 2004, Kjell Croné wrote:

> Jag är så ologisk att jag uttalar
> "Magica" med betoning på i, men
> "Magica de Hex" med betoning på a.

Hahaha!!! Bäst hittills. Har alltid sagt Māgica, för min mamma heter
Monica och liknar henne (väldigt mycket!!!) :)

Och italienska har inga regler eg, precis som Stefan Diös sa. det är
ett coolt språk... spanska är mer rigoröst. Hur skulle man uttala det där?
Jag gissar första stavelsen (Monica är ett synnerligen  vanligt namn där,
men jag betvivlar att Erika och Ulrika finns där, de är mer nordiska.) Men
jag vet inte...

/Theresa, 7 h jetlaggad (det drabbas aldrig ankor av, va?)

    ('>  Theresa Wiegert, room 522      wiegert at physics.umanitoba.ca
    / )  Dept. of Physics and Astronomy      mobile: +1-204-292-9775
   / /   University of Manitoba                home: +1-204-478-5019
  //"    Winnipeg, Manitoba
 /       R3T 2N2 Canada            www.physics.umanitoba.ca/~wiegert