SV: Musse Pigg & Co

Tommy Svensson 044352242 at telia.com
Mon Feb 16 20:59:26 CET 2004

>Hur kan man tjuvläsa tidningar i en butik ens om man är Joakim von Anka?
>Jag får hem den där tidningen och nu tog det mig fem minuter att bända upp
>den jämra plasten.  ;-)
>
>Men som svar på frågan så är jag också överraskad. Jag ligger visserligen
>efter med läsningen av de senaste numren, men annars har jag inget spontant
>minne av att jag har sett nåt Barks i MP så länge jag över huvud taget har
>sett den, vilket är en massa år. Men det är väl trevligt. Och så får vi
>räkna in även Reine Mårtensson till de svenska Barks-översättarna...

Jag kände mig nyfiken på den nya översättningen vilket gjorde att jag köpte
ett ex och jämförde med de förra versionerna.
Blir lite besviken när jag läser att "värdshuset vita ankan" är utbytt mot "Hubbes bar".
Förstår inte varför, kanske för att det är mer likt originalets "Hogan's". Däremot förstår
jag verkligen att sekvensen där Kalle kallar knattarna för "snedögda japaner som
kan simma hem till Japan igen" från 1959 är utbytt. Undrar vad som hänt om mr Diös
hade skrivit så idag.
Finns det fler sådana exempel där mer eller mindre rasistiska fraser förekommer i KA&Co?

Tommy S