Ur Farbror Joakims Skattkammare

Stefan Diös pyas at swipnet.se
Sön Jan 4 23:02:44 CET 2004

Först skulle jag vilja hälsa koll. 2599 Haglund välkommen till NAFS(k) och
till ankismlistan (antingen du nu är samma person som "Roland Järverup"
eller inte). Det var en trevlig presentation du skrev. Sådant välkomnas
alltid! Jag tror att många ankister känner igen sig och har motsvarande
erfarenheter från sina egna generationer. Varje gång jag hör eller läser
sådant känns det som om det är en gammal vän och själsfrände som talar.

Jag har också många goda minnen av "Farbror Joakims skattkammare", särskilt
de tidiga numren. Jag gillar långa och välgjorda äventyr med lite lagom
geografisk och/eller historisk anknytning, och med den lilla faktasidan
längst bak blev de här albumen riktigt trevliga. Samtidigt gick det en
liknande albumserie som väl hette "Kalle Anka och tidsmaskinen". Den var
också trevlig, men av dessa båda väluttänkta projekt gillade jag alltid
Skattkammaren lite bättre. Kanske för att jag är lite mer intresserad av
geografi än av historia!

Jag hade nöjet att få översätta ett par av Skattkammar-albumen, och det är
förstås dem jag kommer ihåg bäst. Jag minns att jag ofta tänkte att jag
gärna hade velat göra flera, men av någon anledning blev det så att jag
tilldelades Tidsmaskin-albumen i första hand. De var i och för sig också
roliga för det mesta, så jag ska inte klaga; även om jag någon gång nog
hade kunnat tänka mig att byta.

Mitt första Skattkammar-album var Matterhorn och mitt andra var Key West.
Av dessa var Key West min klara favorit. Kanske var Matterhorn egentligen
inte sämre, men jag minns i alla fall tydligt att jag var missnöjd med mitt
eget arbete efteråt. Jag trasslade till dialogen mycket mer än vad som var
nödvändigt i min iver att skapa lustigheter med brytningar och dialekter
och allt vad det nu var. Man får passa sig så att man inte rycks med för
mycket, och den gången tyckte jag att jag hade gått över gränsen så att
serien blev svårläst.

Albumet om Key West minns jag däremot med glädje. Det framgick nog inte av
intervjun i NAFS(k)uriren nyligen, men den serien har jag ofta nämnt bland
"arbeten jag är nöjd med". Visserligen fumlade jag med ett latinskt citat
på ett försmädligt sätt, men det är smällar man får ta...

Hm, nu får jag lust att gå och plocka fram de här albumen ur sin alltför
dammiga hylla och se om jag tycker likadant om dem i dag... det är kanske
inte säkert!