Kalle Ankas Pocket

Stefan Diös pyas at swipnet.se
Sön Jan 4 23:33:41 CET 2004

När det gäller utropstecken i serierna tror jag att vi har talat om det
förut, men det är nog många år sedan och det kanske inte är lätt att hitta
i arkivet.

Egentligen tycker jag att vi har fått in alla relevanta svar redan; det
gäller bara att kombinera dem. Som Stefan P. påpekar är det tradition, som
Erik L. påpekar har det under korta perioder funnits avvikelser från
traditionen och som Petri S. påpekar passar utropstecknen bra till de
flesta serierepliker.

Historiskt sett fanns det en anledning att undvika punkter i serietidningar
så som de tillverkades förr i världen. Eftersom tryckplåtarna lätt blev
smutsiga måste de alltid rengöras före tryckningen, annars skulle varenda
seriesida se ut som en mildare sandstorm. Därför användes inga punkter
efter meningarna, och prickarna under utrops- och frågetecken textades
alltid särskilt stora och bulliga (åtminstone i amerikanska seriemagasin);
just för att de inte skulle förväxlas med flugsmuts och rensas bort ur
bubblorna av misstag. Om denna redogörelse inte var 100 % tekniskt korrekt
så kan säkert någon rätta till min terminologi; det finns i alla fall en
liknande bakgrund.

Detta gäller naturligtvis inte längre, och jag vet inte ens om det någonsin
har gällt i Sverige. Men traditionen kvarstår. Det "ska" vara utropstecken
(eller tre prickar) i serierepliker. Det kan finnas en motiverad anledning
till det så till vida att de är just talade repliker; nästan vad som helst
som en person säger kan tolkas som ett "utrop". Detta hindrar inte att
många frågar sig varför det är så. Det är en av de vanligaste frågor jag
får om mitt arbete. Mycket riktigt prövade förlaget under en period runt
1980 att använda punkter i en del specialalbum (tydligen också pocketar).
För min del är jag glad att experimentet upphörde. Repliker som borde vara
riviga och snärtiga föll platt till marken när de avslutades med en tam
punkt i stället för ett livfullt utropstecken. Jag hade otroligt svårt att
läsa dessa serier, just för punkternas skull, trots att en del av dem var
klassiska och högt älskade Barks-favoriter.

Nej, om man över huvud taget ska ha punkter efter repliker i Disney-serier
så ska de sättas in ytterst sparsamt och med största eftertanke. Det bästa
är att inte använda dem alls, det är min bestämda uppfattning.