Kalle Ankas Pocket

Olof Siverbo olof.siverbo at swipnet.se
Mon Jan 5 14:31:10 CET 2004

söndagen den 4 januari 2004 kl 23.33 skrev Stefan Diös:

> Mycket riktigt prövade förlaget under en period runt 1980 att använda
> punkter i en del specialalbum (tydligen också pocketar). För min del
> är jag glad att experimentet upphörde.

Jag bläddrade nyss i den Diös-översatta Pocket 49 från 1983. Där hittar
man åtskilliga repliker som avslutas med punkt i stället för
utropstecken. Betyder det att någon redaktör satt och bytte ut vissa
utropstecken mot punkter? Eller var det möjligen textaren som inte
brydde sig om att följa översättningen??

/Olof