Bambi igen

Michael Schartau michael.schartau at tele2.se
Fre Jan 9 19:43:21 CET 2004

Nu har jag lånat en tysk upplaga som visar att Salten menar att Bambi är ett rådjur. Bambi träffar även flera hjortar i boken. Någon skunk kan jag inte hitta i boken men däremot räv, igelkott, ekorre, hackspett och uggla (mm). Halvvägs in i boken försvinner mamma i samband med en jakt.

Enligt Stockholms statsbibloteket skulle det vara en origanautgåva från 1923 men denna bok är utgiven i Schweitz (Zürich) 1940 men eftersom Salter då bodde i Schwitz vid den tiden så tror jag texten är "original".

/Michael