S å ngtexter i Pinocchio

Anders M Olsson anders.m.olsson at abc.se
Sat Jan 10 21:08:53 CET 2004

När jag tittade på ett exemplar av 1987 års videoutgåva av Pinocchio
märkte jag att det inte var de sångtexter jag är van vid. Detta
påstås vara originaldubbningen från 1941.

I stället för "Ser du stjärnan i det blå" går sången "När en
önskestjärna tänds". I stället för "Inga band kan binda mig" går
sången "Jag plågas ej av snören mer"... osv, likadant med de övriga
sångerna.

Om jag har förstått saken rätt skrevs sångtexterna till filmen av
Nils Bohman, medan det var S.S. Wilson (Anita Halldén) som skrev de
texter som gavs ut som noter och som sjöngs av olika artister. Då
kan man ju undra om det finns någon speciell anledning till att blev
på det viset?

För att göra saken ännu mer komplicerad har jag hittat en affisch
från 1968, och på den står det faktiskt S.S. Wilsons sångtitlar. Var
det ett misstag, eller finns det ytterligare en dubbning som
genomgående har S.S. Wilsons sångtexter?

http://www.seriesam.com/cgi-bin/seek?seek=%2FPinocchio

(Jag vet att det finns en nydubbning från 1995 som innehåller S.S.
Wilsons text till "Ser du stjärnan i det blå". Men övriga sånger är
i ytterligare en tredje textversion av Mats Wänblad.)