lusidorer?

Anders Berglund anders.b-lund at telia.com
Mon Jan 12 18:17:30 CET 2004

Givetvis är det något varenda människa bör veta :-)

Såvitt jag minns har ordet sitt ursprung i ett gammalt franskt guldmynt:
Louis d'or. Som andra värdemynt förr i tiden var det säkert gångbart också
här i Sverige, med sitt guldvärde.
Roligt ord är det i alla fall. Jag minns det särskilt starkt från serien om
önskestenarna, där Kalle är så härligt barnsligt oansvarig och fri när han
på en ingivelse bara rusar iväg för att få tag i dessa stenar och så snabbt
att ungarna inte ens hinner ifatt honom för att berätta att det var ett
skämt!

Anders B, 339