SV: lusidorer?

Magnus Knutsson magnusk at algonet.se
Ons Jan 14 11:11:16 CET 2004

>Men någanstans i bakhuvudet så minns jag att
<många goda svenska visdiktare (av någon anledning
>ofta med alkohoproblem) brukar referera till en
>"Lasse Lusidor" som jag inte vet vad det är för en
>figur, om han är verklig eller fiktiv...

Minst lika verklig som Bellman, trots att det går Bellmanhistorier om
Bellman...

Fast han hette Lasse Lucidor. Utalas alltså Lúcidor, inte lusidór.
Han levde ett riktigt bohemliv under 1600-talet och slutade med ett
värjstick utanför källaren Fimmelstången

Han mest kända dikt "Skulle jag sörja vore jag tokot".

Så slår vi igen uppslagsboken...

   Hälsningar Magnus

  Magnus Knutsson      08-647 70 17
  Solberga Ängsväg 12  070-647 70 31