Röster i Pank och fågelfri

Dubbningshemsidan - Daniel Hofverberg daniel at dubbningshemsidan.com.ru
Sön Jan 18 08:01:38 CET 2004

Jag håller just nu på att skriva recension till Disneys nu videoaktuella Pank och fågelfri till Dubbningshemsidan, och skulle behöva er hjälp.

Först och främst - för er som inte vet om det, kan jag nämna att ramberättelsen med Benjamin Syrsa och "Bongo - cirkusbjörnen" har kvar Per-Axel Branners originaldubb från 1950 i denna nya videorelease, medan "Musse Pigg och bönstjälken" har dubbats om (usch och fy!), gjord av KM Studio med regi av Anna Nyman.

Problemet är att Disney har klantat till det med den svenska creditlistan i slutet av filmen, och anger där enbart röster och dubbningscredits till KM Studios omdubbade delar - de karaktärer som är kvar i originaldubben står överhuvudtaget inte med på rollistan (inte ens Benjamin Syrsa!).

Min fråga är nu därför: Finns det någon på listan som vet något om rösterna i de delar av filmen som har kvar originaldubben? Att Benjamin Syrsa spelas av Torsten Winge hörs ju tydligt, men de andra har jag inte lyckats att identifiera. Framförallt skulle jag vilja veta vem den kvinnliga berättarrösten i "Bongo - cirkusbjörnen" är, som i den amerikanska originalversionen görs av Dinah Shore. Rösten låter bekant för mig, men tyvärr kan jag inte placera in varifrån... Någon som vet något om det?

Även övriga info om originaldubben (alltså de icke omdubbade delarna) vore till hjälp. Jag förmodar att översättare och textförfattare var Gardar Sahlberg, eller...?

Hälsningar,

Daniel Hofverberg
Webbmaster och skribent, Dubbningshemsidan

http://www.dubbningshemsidan.com.ru