Re: Röster i Pank och fågelfri

Robert Andersson robert.m.andersson at swipnet.se
Mon Jan 19 18:51:46 CET 2004

Anders M Olsson skrev:

> Dock tycker jag att man vid alla omdubbningar borde lägga med den
> gamla dubbningen i sin helhet på ett extra ljudspår på DVDn.

Buena Vista i Sverige hade en tanke att lägga den gamla dubbningen av "Musse
Pigg och bönstjälken" som bonusmaterial på DVD-utgåvan. Men det hade
tydligen blivit väldigt mycket strul med hela produktionen av denna
DVD-utgåva att idén med bonusmaterialet gick om intet. Tyvärr. Buena Vista
kommer dock inte att ge upp tanken med gamla dubbningar inför kommande
DVD-titlar. Det gäller för dem att få ett övertag i fighten" med Köpenhamn!

Apropå grammofoninspelningarna, så hittade jag i biografbranschens
informationshäfte en liten rolig text om "Pank och fågelfri":

"De många melodiernas film

 kan man verkligen kalla 'Pank och fågelfri'. Från början till slut är den
fylld av muntra, medryckande foxtrots och romantiska sångvalser.
Signaturmelodin 'Pank och fågelfri' (Fun and fancy free), 'När ängen står i
blom' (Lazy countryside), 'Kan det vara sant?' (Too good to be true) och 'En
björn säger allting med en klapp' (Say it with a slap) har för övrigt via
grammofon och radio redan blivit pålitliga örhängen landet runt. Noterna har
utgivits av musikförlaget 'Reuter & Reuter' och grammofonskivorna finns på
såväl 'Husbondes röst' som 'Odéon' och 'Sonora'. Vi tillåter oss föreslå
Eder att bedja ortens musikhandlare skylta med noter och skivor i samband
med premiären. Attraktiva blickfång kan rekvireras från vårt reklamlager."

/Robert Andersson