Tillbaka igen

Germund Silvegren germund.silvegren at ekol.lu.se
Tors Mars 18 10:04:45 CET 2004

>  > Men kan nÂgon f–rklara f–r mej p vilken grund Vicar platsar i Hall of
>  > Fame???

Vicar är en fascinerande säker tecknare, till den grad att hans
serier faktiskt kan bli riktigt tråkiga att läsa och jag håller
dessutom med om att hans serier varierar väldigt mycket i kvalité
beroende på manusen. Å andra sidan är några av hans äldre serier från
det tidiga 80-talet alldeles lysande och det är inte bara
barndoms-nostalgi från min sida. Jag har läst om flera dem senare och
fortfarande känt att de håller måttet. Ta till exempel en titt på
Knut den Brutales stridsyxa (1-3/81) eller FJ söker sin kusin
(18-20/81). Alldeles lysande genomarbetade manus med en härlig skärpa
i teckningarna. Dessutom har Vicar tecknat så otroligt många serier
att om "Hall of Fame"-böckerna ska fokusera på *berömda* tecknare
tycker jag definitivt Vicar platsar. Däremot bör han kanske inte få
lika många volymer som geniala tecknare som Don Rosa eller Romano
Scarpa. Att de väljer att inkludera Scarpa värmer faktiskt mitt
annars rätt disillusionerade Disneyhjärta extra mycket. Hans
fantastiska serier torde bli en frisk fläkt i bok-serien, speciellt
de som aldrig tidigare kommit på svenska.
/Germund