Re: brev hemifrån... igen!

Stefan Diös pyas at swipnet.se
Tors Mars 18 11:06:53 CET 2004

Jag instämmer också i kritiken, eller om man ska kalla det "tveksam
entusiasm", från Eriks och Johans sida. När jag korresponderade med Rosa
under arbetet med denna serie, så minns jag att han själv kallade den
"un-funny but exciting" ungefär. Något liknande har han också skrivit på
den internationella DCML-listan. Själv brukar jag alltid, när jag är färdig
med en av hans serier, skriva till Rosa att ojojoj, detta var nog en av
dina bästa någonsin, för då är man fortfarande mitt inne i stämningen och
nöjd att det är klart och på det hela taget rätt så uppskruvad eftersom det
alltid är något speciellt att arbeta med Don Rosa. Men så kunde jag inte
skriva den här gången. Jag håller helt med om att det blir tungrott med för
mycket historiefakta samt att hans känslomässiga ansträngningar inte alltid
når ända fram. Det är ingen usel serie, men efter de monumentala
förväntningar som så många hade lagt på den så tycker jag att den föll lite
platt.

Sen var det som vanligt ont om tid för mig att göra all källforskning som
jag hade behövt. En del detaljer fick gå lite på en höft. Att välja de
bästa namnformerna på alla de gamla riddarna till exempel, det tog
kattsingen så mycket tid och ändå vet jag inte hur det blev till sist.