Branca och Bill Wright

phil atelberg phil_atelberg at hotmail.com
Fre May 28 22:15:33 CEST 2004

Inte helt högaktuellt kanske, men jag läste just för första gången KA nr
15/2000 med "Missdåd på Mississippi" tecknad av en Branca i högform....
Oerhört snyggt! Han måste vara en av de tekniskt sett mest skickliga
tecknare som någonsin ägnat sig åt Disney-serier (när han, som här, är
inspirerad). Till och med designen av bifigurerna är genomarbetad, inte de
vanliga gamla hundarna.

Häromdagen såg jag även en Musse-serie av Bill Wright från 1949. Det
anmärkningsvärda här var att Wright av 1949 års snitt såg ut nästan exakt
som Wright i mitten av 70-talet, när jag såg hans serier första gången. Här
är alltså en tecknare som klarade att hålla stilen någorlunda även på
ålderns höst (å andra sidan får väl hans insatser med 40-tals-mått mätt
anses som rätt mediokra, men ändå).

Jag vill också hylla Vicar som diskuterades på listan för ett tag sen. Han
är inte bäst, men han är bra, och har som någon skrev varit en stark
stöttepelare för ankorna de senaste decennierna. Vicar är ankornas korv och
mos!