Re: Osäkert om Putte och Knölen

Stefan Diös pyas at swipnet.se
Sön Apr 10 19:03:48 CEST 2005

Erik P:

>Varför hette egentligen skurkarna Putte Drulle Dvärg och Knölen McBu i
>deras debutserie "På skattjakt i Afrika" i KA 36-39/1968??

Jag skulle gissa att den dåvarande översättaren P.A. Westrin tyckte att de
namnen låg rätt nära de amerikanska originalnamnen, Idjit the Midget och
Dangerous Dan McBoo.

Frågan man kan ställa sig är snarare varför de hade andra namn när de
senare återkom. Man kan gissa att redaktionen kanske tyckte att ett namn
som innehöll ordet "dvärg" var olämpligt, men det är kanske inte vad jag
själv tror är den mest sannolika orsaken. Jag tror snarare att både
översättare och redaktion hade glömt bort figurerna och hittade på helt nya
namn.

Det är inte alls ovanligt att Disneyfigurer har haft flera olika namn,
särskilt i början av sina karriärer innan de har hunnit bli riktigt
välkända och etablerade. Att hålla ordning på vilka bifigurer som har varit
med i serierna förr är svårare än vad man i efterhand kan tro, särskilt om
det går några år emellan. Det vet jag av egen erfarenhet.