Re: Bilderböcker av Barks

Anders Berglund anders.b-lund at telia.com
Tis Apr 12 00:23:45 CEST 2005

Stjärnboksutgåvor finns av båda. De är också något förkortade i jämförelse
med originalen (åtminstone vet jag säkert att det är så med "... julafton"
där jag har båda versionerna; men "... saftkung" har samma antal sidor, 20 +
omslag, så det bör vara samma med den).

Walt Disney's stjärnböcker utgavs (också) av Folket i Bilds förlag,
Stockholm. De exemplar jag har är tryckta (i Holland) 1969 (julafton)
respektive 1971 (saftkung).
De exakta titlarnapå dem är "Farbror Joakims julafton" respektive "Farbror
Joakim blir saftkung".

Den FIB:s Gyllene Bok-utgåva jag har heter likaledes "Farbror Joakims
julafton", men har dessutom "En Kalle Anka-bok" som undertitel på
titelsidan - dock inte på pärmen. Undertiteln finns inte i stjärnboken;
kanske ansågs överflödigt då :-) Den är i samma format, men har 24 sidors
inlaga + pärm. Folket i Bilds förlag, Stockholm. Inget tryckår angivet.

/Anders Berglund