Firre Fisk

Stefan Diös pyas at swipnet.se
Tors Apr 21 22:36:54 CEST 2005

Z Nilsson:

>Hej, är det någon som vet vad "Firre Fisk" heter på engelska? Hur kan
>jag ta reda på vilka serier han dyker upp i?

Det där ser ut som en fråga för mig, så jag skär helt sonika bort den andra
delfrågan, som jag inte kan svara på.

Jag börjar med att ge det korta svaret: Seriefiguren Firre Fisk heter "Flip
the Fish" på engelska och han har omnämnts i följande nummer av KA & C:o:

34/94, 48/95, 46/97, 4/99, 45/00, 48/00, 51/00, 2/01, 11/01, 50/01, 10/03,
22/03, 45/03, 35/04, 38/04, 13/05, 19/05. Hoppsan, den sista har visst inte
kommit ut än... stryk den genast, vi vill ju inte avslöja framtiden... ;-)

Och nu ska jag genast fortsätta med att modifiera svaret. Jag kan inte
garantera att figuren verkligen alltid heter "Flip the Fish" i alla de ovan
nämnda serierna, ifall de har getts ut på engelska någon gång, någonstans.
(Jag vet inte ens vilka som har gjort det, utan att bedriva närmare
forskning.) Det namnet används inom Egmont och översätts sedan i alla de
länder som ger ut serierna, och det kan hända att det ändras även i ev.
engelskspråkiga versioner. Jag tror att det finns andra exempel på sådant
-- vissa andra av Egmonts nyare figurer står omnämnda i INDUCKS med
engelska namn som jag aldrig har sett i något originalmanus.

Allt tyder på att Firre Fisk skapades av Byron Erickson på Egmont. Den här
länken

http://stp.ling.uu.se/pipermail/dcml/1994-September/010917.html

leder till ett gammalt inlägg på den internationella mailinglistan, där
David Gerstein förklarar att namnet är en hyllning till en gammal tecknad
figur som jag nog inte känner till, Flip the Frog.

Nästa modifikation gäller de uppräknade tidningarna ovan. Det är de nummer
jag får fram genom att snabbt söka i mitt textarkiv på "Firre Fisk". Det
mesta bör stämma, men det kan hända att någon serie har flyttats till ett
annat nummer (eller rent av tagits bort) innan den har tryckts, några kan
vara delar av fortsättningsserier eller ingå i dubbelnummer, osv. Om jag
ska tala om exakt vad serierna heter måste jag söka noggrannare. Det tar
lite tid och får i så fall bli en senare fråga.

Och så ska jag väl slutligen säga att det inte är säkert att figuren Flip
the Fish har omnämnts i alla original till de ovan angivna serierna. Om
figuren bara nämns i förbigående utan att visas, så kan det hända att jag
själv har lagt in det i översättningen eftersom det är namnet på en lämplig
seriefigur som har använts i våra serier förut.