Re: Kalle Anka i Småland...?

Kjell Croné kcr at inducks.org
Ons Aug 3 22:16:34 CEST 2005

Olof Siverbo:
> En enda gång lät Carl Barks ankorna besöka Sverige. Det skedde i "The
> Mines of King Solomon" (US 19) från 1957, där Joakim, Kalle och knattarna
> tillbringar tre rutor på svensk mark. Joakim är där för att inspektera
> sitt glasbruk.
> I den första av dessa rutor ser man några hus i bakgrunden (genom ett
> fönster). Jag har fått en fråga om dessa rutor från den norske donadisten
> Are Myklebust. Han frågar:

I originalet står "In Sweden", så bilden måste inte vara från ett småländsk
glasbruk.
Byggnaderna ser ut att vara ganska höga, minst 5 våningar,
och det inget jag förknippar med svenska glasbruksamhällen,
t.ex. Kosta, Orrefors, Boda i Småland. Och definitivt inte Eda eller Glava i
Värmland, som jag nyligen besökt.
Det finns ett glasbruk i Nybro: http://www.nybro-glasbruk.se/
som i alla fall är en relativt stor ort. Måhända man kan hitta något som
liknar dessa byggnader där.
År 1957 fanns förstås betydligt fler glasbruk än idag, kanske även någon i
en storstad.

Kjell