SV: oljemålningarna

Joakim Gunnarsson ebay.megton at telia.com
Fre Jan 7 21:07:39 CET 2005

Kim skrev:
> [...]
barks oljemålningar>>>

Rättigheterna till att reproducera Barks oljemålningar, akvareller och blyertsskisser med allt som liknar Kalle Anka har Disney.
Så det vore inte omöjligt med en ny utgåva. Eller ännu hellre en helt komplett.
Den gamla boken innehåller så vitt jag vet nästan alla han gjorde på 70-talet. Sedan tillkommer ju alla 80-tals och 90-tals målningarna och akvareller.
Och varför inte foton på de skulpturer som han designade.
Om nu bara något förlag hade varit intresserat av att ge ut en sådan bok skulle den sålt som smör i solsken.

Är bara att ansöka om rättigheterna och leta reda på vem som sitter på reproduktionsunderlaget (Bruce Hamilton? Grandey - Morby? Nån annan?)
för den som känner sig manad. Eller så ligger man på nåt kvalitativt förlag som ger ut bra designade konstböcker och tipsar dem om hur mycket pengar det finns att hämta i projektet.

Vad jag vet så har ingen ansökt om de rättigheterna i Sverige än.
Först till kvarn...

Hälsar

/Joakim.