Walt Disney Treasures?

Anders M Olsson anders.m.olsson at abc.se
Mon Nov 14 08:54:38 CET 2005

De Walt Disney Treasures som har kommit ut i Sverige är
- Silly Symphonies (12 november 2003)
- Mickey Mouse in Living Colour (12 november 2003)
- The Chronological Donald (2 juni 2004)

Nu i dagarna (9/11) har dessutom "Mickey Mouse in Living Colour Volume
Two" kommit ut. Officiellt releasedatum är visserligen inte förrän den
28 december, men en del butiker (bl.a. Discshop och DVDSverige) har
redan haft smygpremiär och säljer den till "normalpris". Det kommer
enligt uppgift att bli en betydande prissänkning i mellandagarna.

Fortsättningen på Kalle ("The Chronological Donald Volume Two") har inte
kommit ut ännu. Den kommer den 6 december i USA och Canada. Det är inte
omöjligt att den kan komma i svensk version under nästa år.

"Här är ditt liv Kalle Anka" var ursprungligen ett avsnitt av tv-serien
Disneyland / Walt Disney Presents. Avsnittet sändes första gången i
amerikansk tv den 11 mars 1960. Enligt mina anteckningar sändes det här
i Sverige den 5 augusti 1962. De tecknade Disneylandprogrammen bestod
oftast av klassiska kortfilmer som sattes in i en nyproducerad
ramhandling. Ofta kortades kortfilmerna, eller redigerades om. I "Här är
ditt liv Kalle Anka" kan vi se exempel på detta. Delar av BÅDA
kortfilmerna "Donald Gets Drafted" och "Sky Trooper" har nämligen satts
samman till en berättelse.