Bilderböcker

Stefan Persson spe at inducks.org
Mon Nov 14 19:37:58 CET 2005

Kjell Croné wrote:
> FIB:s Gyllene Böcker och liknande finns inte med i Inducks, eftersom
> detta inte är serier.

Här kan man förstås debatera om vad som ska vara med i Inducks eller ej
och vad en serie är. Vi har exempelvis med Stockholms-Tidningen, Hemmets
veckotidning och kalaspuffbilagor, som säkerligen är lika mycket serier
som dessa böcker. Dessutom finns det koder för de böcker som är gjorda
av Carl Barks. Jag stoppade in allt jag visste om FIB:s gyllene böcker i
Inducks (se bilagan). Andra får gärna komma med mer information. För de
böcker som inte är © Disney behövs det endast ett bekräftande att de
inte har något med Disney att göra.

> Men det kan naturligtvis finnas fler utgåvor.
> Det finns nämligen *minst* 7 olika "tryck-omgångar" av Walt Disney's
> Stjärnböcker:
> 1. Tryckta i Italien 1965 (1:50) (5 st.?)
> 2. Tryckta i Holland 1966 (1:65) (9 st.?)
> 3. Trycka i Tyskland 1968 (1:85?) (minst 4 st.)
> 4. Tryckta i Holland 1968 (1:85) (?)
> 5. Tryckta i Holland 1969 (1:65+moms=1:85) (minst 10 st.)
> 6. Tryckta i Italien 1970 (1:85) (5 st.?)
> 7. Tryckta i Holland 1971 (1:95) (minst 9 st.)

Dessa kanske också ska med i Inducks. Hur bör man sortera dem? Efter
tryckeri först och sedan efter den ordning de nämns i på baksidan av
böckerna?

> På antikvariat som har pocketböcker, tidskrifter, serier och liknande
> bör man kunna hitta dem.
> Priset ska vara lågt, max ett par tior styck. Men något mer för Barks,
> förmodligen.

Vet antikvariaten vilka böcker som är gjorda av Barks, då? Är inte detta
något som bokhandlarna ofta missar (så att de därmed inte tar ut ett
högre pris)?

På ett NAFS(k)-möte för några år sedan köpte jag en liknande bok på en
auktion. Boken ingår tydligen som nummer 24 i serien Disney's Minnie
Böcker [sic!] med titeln Musse Pigg och Wumba-Wu. Priset är 50 öre och
förlaget FIB. Inget tryckår anges. På ett ställe anges följande:

© Walt Disney Productions
Lanz Filmsätteri AB, Sweden   Printed in the Netherlands by N.O.I.,
Amsterdam

Enligt Kjells lista var det även "N.O.I., Amsterdam" som tryckte några
av Stjärnböckerna, så boken kanske är från ungefär samma tid.

I boken finns en lista över andra böcker i serien:

I serien har utkommit:

17 Farbror Joakim
18 Kusin Alexander
19 Hiawatha
20 Kicki, Pippi och Titti
21 De tre små grisarna och stora stygga Vargen
22 Pepito, den lille gauchon
23 Musses cirkus
24 Musse Pigg och Wumba-Wu

Böcker före nummer 17 tas inte upp i förteckningen. Inget ISBN,
streckkod eller liknande.

Framsida = baksida och föreställer Musse som skakar hand med en
afrikansk "vilde". Om boken skulle återtryckas skulle säkerligen många
anmäla den för hets mot folkgrupp och felaktig beskrivning av afrikaner.

På omslagets främre insida ser man en bild med Stora och Lilla Stygga
Vargarne, två av de tre små grisarna, Hiawatha, Kalle, Piff och Puff,
Pluto, Mårten Gås, Farmor Anka, Farbror Joakim, två av Knattarna, Gus
och Jaq samt afrikanen från omslagsbilden.

På omslagets bakre insida ser man, förutom boklistan, Bror Björn, Bror
Räv, Oppfinnar-Jocke, Alexander Lukas, Långben, Bongo, Dumbo, Musse och
Mimmi.

Berättelsen är i samma stil som de gyllene böckerna. Jag kan inte hitta
den i Libris.

Stefan