Carl Barks samlade verk

Simon Wigzell swigzell at gmail.com
Ons Okt 5 14:49:21 CEST 2005

On 5 okt 2005, at 09:45, Stefan Diös wrote:

> [...]
> samlade verk! Det var på tiden att det kom lite sånt till listan,
> jag har undrat varför inte fler skriver in och säger vad de tycker.
> Om det är för att ni är rädda för att ge kritik, så var inte det!
> Av 1000 prenumeranter (eller vad det är, jag har ingen aning) så
> räknar jag med att det finns minst 950 olika uppfattningar om hur
> det bäst borde vara i alla detaljer. Så jag blir förvånad om det
> inte kommer en massa skäll ... men givetvis är det också roligt att
> höra om det finns någon som är nöjd med något i böckerna! Korta
> eller långa kommentarer är lika välkomna.

Jag är nöjd med mycket i böckerna; de är snygga, jag uppskattar att
serierna är i kronologisk ordning, men framförallt att serierna är
ocensurerade till skillnad från Carl Barks Library. Att serierna är i
färg tycker jag också är ett plus (färgläggningskvalitén pendlar
mellan mycket bra till OK, med minus för de ställen där S Daigle-
Leach använder för mycket toner, eftersom jag föredrar en mer platt
färgläggning av Barks), framförallt som jag redan har dem i sv/v i
CBL ;-)

Det var helt enkelt så att översättningarna sticker mig i ögonen,
trots att jag kommer ihåg dem som bra från när jag var liten. Jag
hade svårt att läsa en del av serierna, tyvärr. Men jag vet att jag
ibland är snudd på överkänslig för dåliga översättningar...

> När det gäller Simons synpunkter svarar jag gärna på de delar som
> berör mig. Det är särskilt bra att du ger specifika exempel på sånt
> som du är missnöjd med. Jag hoppas att jag får en sekund över till
> att andas inom de närmaste dagarna, och då återkommer jag.

Ser jag fram emot!

> Kvack så länge!

Kvack!

Simon W.