Carl Barks samlade verk

Erik Bergwall erik.bergwall at spray.se
Ons Okt 5 17:02:44 CEST 2005

>Jag är nöjd med mycket i böckerna; de är snygga, jag uppskattar att
>serierna är i kronologisk ordning, men framförallt att serierna är
>ocensurerade till skillnad från Carl Barks Library. Att serierna är i
>färg tycker jag också är ett plus (färgläggningskvalitén pendlar
>mellan mycket bra till OK, med minus för de ställen där S Daigle-
>Leach använder för mycket toner, eftersom jag föredrar en mer platt
>färgläggning av Barks), framförallt som jag redan har dem i sv/v i
>CBL ;-)

Jag är också lite kritisk till färgläggningen. Det känns liksom för
artificiellt med alla dessa tonade färger i var och varannan ruta. Visst är
det snyggt, men i sammanhanget tycker jag det känns för plastigt. Med en
platt färgläggning får man mer "seriekänsla", istället för att man som i
dessa utgåvor färglägger på ett sätt som inte alls passar in i Barks gamla
teckningar. T.ex. försöker man göra "extra" bakgrunder genom att man har en
grön färg nederst i en ruta för att sedan snabbt tona den till blått i
rutans överdel för att på så sätt illustrera mark och himmel. Men om Barks
hade velat ha mark och himmel i bakgrunden hade han väl ändå ritat det
själv!? Jag tycker det är fantastiskt dumt att lägga till saker i serierna
på det här viset som inte ska vara där. En duktig färgläggare kan göra
mästerverk med rätt färger utan att tillämpa massa toningseffekter (som man
tror lyfter serierna). Det är som man brukar säga - det svåra ligger i det
enkla. Här verkar man dock ha resonerat tvärtom.

Sedan instämmer jag också till viss del med föregående talare om
översättningen, även om jag inte tänkt så mycket på det innan det fördes på
tal. Textnings-fonten känns också lite dum, antingen har man väl vanlig
"datortext" eller så har man en mänsklig textare tycker jag! En Barks-font
vore i och för sig ett alternativ. Ett annat, rent praktiskt, problem tycker
jag är att böckerna nätt och jämt passar in i boxen, man måste alltså luta
boxen lite för att överhuvudtaget få ut någon av böckerna. Om man inte vill
skada böckerna genom att försöka dra ut dem överst och nederst i ryggen
(vilket jag tror att få vill).

Men som vanligt när det gäller Barks är ju serierna helt fantastiska och
ambitionsnivån när det gäller böckerna går ju inte att ta miste på. Som
vanligt är det ju lättare att klaga än att berömma, men jag tycker ändå att
böckerna helt klart är värda sitt pris och att allt förutom det jag nämnt är
fantastiskt bra genomfört.

Erik B