SerieWikin...

Johan Blixt johan.blixt at mac.com
Sön Okt 16 08:48:37 CEST 2005

At 03.14 +0200 05-10-16, Bror Hellman wrote:
>Jag har för skojs skull (och som lite reklam för NAFS(k) så klart) skrivit
>en del i SerieWikin som seriefrämjandet satt upp. JAg tycker att om jag
>börjar så kanske andra skriver också, och om ankistiska uppslagsord är feta
>och välmående så är det ju bra reklam för oss ankister, eller hur?
>
>[ http://seriewikin.serieframjandet.se ]

Jag tycker det är olyckligt att SeF startat en
seriewiki vilket jag även påtalade för dem när de
frågade om jag ville vara med och starta den. Om
de varit intresserade av sprida information om
serier hade de rimligtvis lagt in all
informationen i den svenska wikin
[sv.wikipedia.org/wiki/Huvudsida] i stället för
att starta en egen. Som det är nu verkar det mer
handla om att generera egoboo
[en.wikipedia.org/wiki/Egoboo] för SeF.

>Ett par saker kanske någon minnesgod kalenderbitare titta på?
>
>Föreningens ordförander med ämbetstider?
>NAFS(k)uredaktörer med årtal/NKnummer?
>Kvacketredaktörer med årtal, etc.

Viss ledning i ordförandefrågan fås på
www.nafsk.se/styrelse.html. Om Kuriren kan man
läsa på www.nafsk.se/kurir/index.html och om
Kvacket på www.nafsk.se/kvack/index.html.
Ytterligare statistik för Kuriren och Kvacket har
jag i två Excel-ark som intresserade kan få.

Tycker det verkar vettigare att i wikin länka
till information som redan finns på webben än att
kopiera den och lägga in den i wikin men å andra
sidan är det bra med redundans så någon klar
ståndpunkt har jag inte just nu. Jag ska kontakta
min ideologiska ledare Per Starbäck
[stp.ling.uu.se/~starback/starback_sv.html] för
vägledning.

>P.S. I artikeln om "Kollusor" så har jag helt fräckt knyckt vad Johan Blixt
>skrivit. Meddelas endast på detta sätt.  Johan - är du där så skicka ett
>argt e-post till mig och du tycker att jag bör steglas, rådbråkas eller d:o
>så tar jag genast bort texten som du har upphovsrätten till.

Det är nog snarare Alf Henriksson (1905-2005 -
www.alfhenrikson.se) som ska bli arg (se dock
ovan om kopiering kontra länkning). Men för att
citera Alf:

Retar du
upp dig
på ting