Recension: Den suckande sjömannen i ny tonsättning

Andreas Eldh doctor at comhem.se
Sat Okt 29 00:32:09 CEST 2005

Kvack!

Konglig Teknologkörens jubileumskonsert var som väntat späckad med körnostalgi, men bjöd även på ett svenskt uruppförande av inget mindre än en ny tonsättning av vår nationalsång Den suckande sjömannen. Just eftersom det rör sig om en nationalsång var de, måhända överdrivet, försiktiga att inte skymfa närvarande ankister så för säkerhets skull sjöng först en manskvartett ett mindre än veckogammalt arrangemang av originaltonsättningen. Efter denna mycket välklingande och lugnande hyllning till Ankismen fick vi så avnjuta Jaakko Mäntyjärvis tonsättning för två körer i, som programbladet beskrev det, Purcellsk anda. Det var en fuga där stämmorna och de båda körerna vävs samman i intrikata mönster, mycket njutbart. Den kan dock aldrig ersätta originalet, eftersom en nationalsång måste vara allsångsvänlig. Att jag inte lät mig skymfas kan kanske även bero på att jag när ankan faller på brukar sjunga Sveriges nationalsång uppochner. En längre recenssion och noterna till manskvartetten kommer att publiceras i Kvacket och/eller (K)uriren.

koll. 2324 Andreas Eldh

--- doctor at comhem.se --- YU DE YV1 2324 YV UV L5926N G1750E AR ---