carl barks samlade frågor

Anders M Olsson anders.m.olsson at abc.se
Sat Sep 10 09:50:32 CEST 2005

Lustigt nog har båda versionerna av Back to the Klondike / Tillbaka till
Klondike publicerats alldeles nyligen här i Sverige i bokform.

Den kompletta versionen på 32 sidor finns i Carl Barks samlade verk
volym XI, och den kortade versionen i KA nr 2 - 4 1960, utgivna för
någon månad sen i årgångsbok 1/1960.

Den kortade versionen är på 27 sidor, så jag får det till att fem sidor
har strukits, plus att två bildrutor har offrats för resuméerna,
eftersom serien trycktes som fortsättningsserie.

Det som har struktits är först fyra sidor där farbror Joakim berättar om
vad som egentligen hände den där gången i Klondike: Joakim blir sövd och
rånad och kommer sen tillbaka och ställer till stort bråk på saloonen.
Han hämtar Gullan, tar henne med till sin inmuting där hon får arbeta i
en månad. Det antyds, men sägs inte rakt ut, att Gullan är inblandad i
rånet på Joakim. De här fyra sidorna är helt klart centrala i
berättelsen. Utan dem tappar man en stor del av förståelsen för farbror
Joakims person.

Sen har det strukits två halvsidor senare i berättelsen. I den första
kontrollerar Kalle att Joakim har tagit sin medicin genom att räkna
återstående tabletter. Den allra sista scenen i berättelsen refererar
tillbaka till denna, när Kalle än en gång räknar Joakims tabletter.

I den andra strukna halvsidan förklarar Joakim varför han inte kan
skicka polisen på kvinnan som har ockuperat hans inmutning. Han har
egentligen ingen laglig rätt till inmutningen pga obetalda skatter.

"Back to the Klondike" finns för övrigt även som tv-avsnitt i Ducktales,
men då saknas Kalle Anka. Jag har det inspelat någonstans, så jag måste
absolut se det igen och jämföra med serietidningsversionen.